ممکن است قدیمی ترین کهکشانکه تا به حال شناخته ایم آنچه ما در مورد گسترش جهان اولیه می دانیم را تغییر دهد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا و تلسکوپ فضایی اشپیتزر همزمان با هم ابزارهای خود را برای تعیین هویت قدیمی ترین کهکشان که تا کنون دیده شده استفاده کردند. قدیمی ترین کهکشان کشف شده، Dubbed EGS8p7، کهکشان خارق العاده روشن، فقط 600 میلیون سال بعد از انفجار عظیم تشکیل شده است. اگر به این موضوع در مفهوم فضا زمان نگاه کنیم، چیزهای عجیب و غریب بسیاری می یابیم. قدیمی ترین کهکشان کشف شده، EGS8p7، هم از این قاعده مستثنی نیست. این کهکشان 13.2 میلیارد ساله سوالات بسیاری را درمورد چگونگی گسترش جهان در دوران اولیه آن مطرح می کند.

اندک زمانی بعد از انفجار عظیم همه چیز درهم و برهم بود، یک آشفتگی واقعا داغ از پروتون ها و الکترون های باردار. این ذرات به گونه ای درهم و برهم در همه جهان پخش شدند که فوتون ها نمی توانستند به راحتی از آن ها عبور کنند و بنابراین نوری وجود نداشت. این وضعیت تا 400 هزار سال بعد از انفجار ادامه یافت تا این که جهان تا درجه ای خنک شد که پروتون ها و الکترون ها با هم تشکیل هیدروژن خنثی را دادند. و این اتفاق منجر به درخشش اولین نور هستی بعد از انفجار عظیم شد. اگرچه چون هنوز ستاره ها به وجود نیامده بودند، منابع دیگر نور وجود نداشت. این زمان عصر تاریکی بود. 500 میلیون سال بعد جهان وارد عصر دوباره یونیزه شدن گردید، وقتی که اولین کهکشان ها آشکار شدند.

اخبار علمی : تست پرواز فضاپیمای اوریون و آغاز سفر ناسا به مریخ

اینجاست که همه چیز برای قدیمی ترین کهکشان آغاز می شود. وقتی که هیدروژن به وسیله اشعه های فرابنفش گرم می شود یک انتشار طیفی طولانی به نام خط لیمان-آلفا ایجاد می کند.  به طور معمول دیدن این نشانه طیفی حاکی از تشکیل ستاره در داخل کهکشان  نو ظهور است. این چیزی است که شامل حال EGS8p7 هم می شود. اما همزمان خط زمانی قدیمی ترین کهکشان، مخصوصا درباره عصر دوباره یونیزه شدن، با نظریه جدید مطابقت ندارد. از نظر نظری ما نباید قادر به ثبت یک خط لیمان-آلفا در کهکشانی چنین قدیمی باشیم. چیزی وجود دارد که حساب نشده است.

تصویر بالا سمت راست از تلسکوپ فضایی هابل و تصویر فروسرخ پایین سمت راست از تلسکوپ اشپیتزر

ریچارد الیس (Richard Ellis) از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و همکار نویسنده این مقاله می گوید: “جنبه هیجان انگیز کشف قدیمی ترین کهکشان شناخته شده این است که ما خط لیمان-آلفا را در یک کهکشان کاملا دور در بازه قرمز 8.68 که منطبق بر زمان پر بودن جهان از ابرهای هیدروژنی جذب کننده است، کشف کرده ایم.”

سیریو بلی (Sirio Belli) دانشجوی ارشد کالتک که در این پروژه مشارکت داشته می گوید: “کهکشانی که ما مشاهده کردیم، EGS8p7، که به طرز غیر معمولی درخشان است، ممکن است توسط جمعیتی از ستاره های بسیار داغ نیرو بگیرد و خصوصیات خاصی داشته باشد که آن را قادر به این ساخته که حباب بزرگی از هیدروژن یونیزه شده را در زمانی بسیار زودتر از کهکشان های معمول در این دوران تولید کند.”

قدیمی ترین کهکشان

آدی سیترین (Adi Zitrin)، همکار دیگری در این تحقیق، می گوید که فیزیک حتماقبل از نظریه گسترش جهان اولیه اشتباه نبوده است. کشف EGS8p7 فقط بعد جدیدی را به فیزیک اضافه می کند. این به این معناست که همه چیز قدری پیچیده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و به احتمال زیاد دوباره یونیزه شدن در یک ماده یکسان اتفاق نیفتاده است. این کهکشان قدیمی ممکن است در یک نقطه کور ایجاد شده باشد که به آن اجازه درخشش با وجود محیط اطرافش را می دهد.

ماموریت فضایی ناسا یک قمر به سیاره ماه هدیه میکند!