خانه / دانش و مهارت / الکترونیک / آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به برد آردوینو

آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به برد آردوینو

نمایشگر Nokia 5110 یکی از پرکاربردترین و بهترین ماژول های LCD در پروژه های الکترونیکی است. در این ساختنی آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به آردوینو را می خوانید. به این ترتیب می توانید به راحتی و با صرف کمترین هزینه به پروژه های آردوینو یک نمایشگر اضافه کنید و متن یا تصاویر گرافیکی دلخواه تان را نمایش بدهید.

نمایشگر Nokia 5110 یک LCD گرافیکی ۴۸ در ۸۴ است که یک کنترلر داخلی PCD8544 دارد. این نمایشگر برای ارتباط با میکروکنترلر از گذرگاه ارتباط سریالی استفاده می کند. استفاده از این نمایشگر به همراه آردوینو مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • مصرف انرژی کم
  • نور پس زمینه
  • داشتن کنترلر داخلی
  • ارتباط سریالی کامل و پایدار
  • امکان استفاده از منبع تغذیه های ۲٫۷ تا ۵ ولتی

اگر با برنامه ریزی آردوینو و ساخت مدارات الکترونیکی آشنا باشید، اتصال نمایشگر Nokia 5110 به آردوینو برایتان بسیار ساده خواهد بود. البته ما کدها و کتابخانه مورد نیاز را هم در اختیارتان قرار می دهیم.

نحوه اتصال نمایشگر Nokia 5110 به آردوینو

نحوه اتصال نمایشگر Nokia 5110 به آردوینو
نحوه اتصال نمایشگر Nokia 5110 به آردوینو

ابتدا نمایشگر و آردوینو را مطابق شماتیک بالا بهم وصل کنید. اتصالات نمایشگر به شرح زیر است:

  • پین GND – اتصال به زمین = GND آردوینو
  • پین BL – کنترل LED پس زمینه = خروجی ۳٫۳V آردوینو
  • پین VCC – پین منبع تغذیه از ۷-۵V = 3.3V آردوینو
  • پین CLK – پین ساعت، لاین ساعت سریال برای ارتباط SPI = A0 آردوینو
  • پین DIN – پین دیتا، لاین دیتای سریال برای ارتباط SPI = A1 آردوینو
  • پین DC – پین انتخاب حالت فرمان یا دیتا برای فرمت های دیتا = A2 آردوینو
  • پین CE – پین فعالسازی ورودی = A3 آردوینو
  • پین RST – ریست خارجی، این پین دستگاه را ریست می کند و برای کارایی صحیح تراشه باید درست استفاده بشود = A4 آردوینو
در ساختنی بخوانید :  آموزش وصل کردن آردوینو به SIM900 با ارتباط سریال [Arduino]

برنامه آردوینو را آپلود کنید

ابتدا باید فایل زیر را دانلود کنید (رمز فایل saakhtani.ir است). در این فایل می توانید کتابخانه Nokia 5110 و برنامه اتصال نمایشگر به آردوینو را پیدا کنید.

در ابتدای برنامه دو آرایه بلند با نام های CircuitsTodayLogo و LookUpTable را می بینید. اولی برای نمایش لوگوی طراح برنامه و دومی برای نوشتن متن های عادی است. اگر قصد ویرایش برنامه را دارید، آرایه اول را برای نمایش لوگو یا تصاویر گرافیکی مورد نظرتان تغییر بدهید. برای ساخت آرایه لوگوی مورد نظرتان هم کافی است تصویر را در اینلینک آپلود کنید.

همانطور که قبلاً گفتیم اتصال سیگنال برای کنترل LCD از نوع سریالی است. حالت Command و Data هم دو حالتی هستند که برای ارتباط به LCD مورد استفاده قرار می گیرند.

پین DC نمایشگر برای انتخاب حالت استفاده می شود. اگر DC = 0 باشد، دیتای ارسال شده به LCD فرمان یا Command خواهد بود و اگر DC = 1 باشد، دیتای ارسال شده به LCD داده یا Data خواهد بود و در حافظه DDRAM قرار می گیرد تا نمایشگر آن را نشان بدهد. مقدار DDRAM هم به صورت خودکار و بعد از نوشتن یک بایت داده در آن افزایش پیدا می کند. هنگام فرستادن هر بایت هم ابتدا MSB ارسال می شود.

Data() و Cmd() زیرشاخه های انتخاب حالت ارسال داده هستند (حالت Command و Data). آرایش حافظه در نمایشگر Nokia 5110 در فرمت ماتریکس متشکل از ۶ ردیف (آدرس Y) و ۸۴ ستون (آدرس X) هستند. داده به صورت بایت ارسال می شود و به صورت یک خط عمودی مرتب می شود. اگر می خواهید به پوزیشن نتایج نمایش داده شده روی نمایشگر دسترسی داشته باشید، باید به ارتباط بین آدرس Y و آدرس X دقت کنید. زیرشاخه های استفاده شده برای این آدرس دهی، setPixel() و setCursor() هستند. allClear() هم زیرشاخه مورد استفاده برای پاکسازی کامل حافظه DDRAM است.

در ساختنی بخوانید :  آموزش ساخت ساعت باینری بسیار دقیق با آردوینو [Arduino]

ابع Initialize_LCD() همانطور که از نامش پیداست، برای ارسال فرمان های راه اندازی به نمایشگر استفاده می شود. charDisp() و stringDisp() هم به ترتیب مربوط به نمایش کاراکترها و خطوط هستند.

بعد از ویرایش برنامه می توانید آن را روی آردوینو آپلود کنید. البته باید کتابخانه ماژول Nokia5110 را هم آپلود کنید تا برنامه بهتر نمایش داده بشود. این کتابخانه شامل چند مثال هم می شود که نحوه صحیح کار با برنامه را به شما نشان می دهد.

منبع

خلاصه مطلب
آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به برد آردوینو
عنوان مطلب
آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به برد آردوینو
توضیح کوتاه
آموزش اتصال نمایشگر Nokia 5110 به برد آردوینو به همراه کدهای آردوینو
نویسنده

بیشتر بخوانید:

چطور از شیلد Particle برای بررسی دمای محیط خارجی استفاده کنیم؟... در این ساختنی یاد می گیرید چطور سنسورهای حرارتی را در جعبه تقسیم نصب کنید و آنها را برای بررسی دمای محیط تنظیم کنید. در این پروژه از شیلد Particle و ش...
نمایشگر هفت قسمتی یا سون سگمنت را به آردوینو وصل کنید... اگر پروژه های آردوینو در ساختنی را بررسی کنید، متوجه می شوید که نمایشگر LCD یکی از قطعات اصلی بیشتر این پروژه هاست. استفاده از LCD به همراه آردوینو کا...
آموزش نصب کتابخانه های آردوینو در Arduino IDE... در این ساختنی یاد می گیرید چطور کتابخانه های آردوینو را به نرم افزار Arduino IDE اضافه کنید و از آنها استفاده کنید. با استفاده از کتابخانه های آردوینو...
آموزش استفاده ماژول NRF24L01 برای کنترل موتور سروو... ماژول NRF24L01 یکی از پرکاربردترین ماژول های فرستنده وایرلس در پروژه های الکترونیکی است. این ماژول امکان برقراری ارتباط از راه دور بین یک فرستنده و گی...
آموزش آردوینو : روش ارتباط کارت خوان RFID با آردوینو... تکنولوژی RFID یا شناسایی با امواج رادیویی، تکنولوژی ارتباط کوتاه بردی است که با آن می توان افراد یا اشیای مختلف را به وسیله کارت ها برچسب ها یا همان ت...

درباره عاطفه اسدزاده

عاطفه اسدزاده
عاطفه اسدزاده،یکی از نویسندگان وبسایت ساختنی است.

پیشنهاد می کنیم

سیستم روشنایی هوشمند با قابلیت نصب روی وسایل مختلف بسازید

حتماً برای شما هم پیش آمده که به رختخواب رفته و خاموش کردن لامپ ها …

پاسخ دهید