خانه / اخبار / موتور های جت مدرن : مسابقه شرکت ها شروع شده است !

موتور های جت مدرن : مسابقه شرکت ها شروع شده است !

تا به حال به این فکر کرده اید که موتور های جت قدرت مندی که صد ها تن فلز را مانند یک پر به پرواز در می آورند چقدر محیط زیست را آلوده می کنند ؟ صنایع هواپیمایی تجاری هر ساله حدود 705 میلیون تن کربن دی اکسید وارد جو زمین می کند. با این که این مقدار تنها 2 درصد از کل آلودگی کربن دی اکسید جو را تشکیل می دهد ، اما شواهدی جدید نشان می دهد انتشار گازهای گلخانه ای از سوخت هواپیما های جت به دلیل آزاد شدن در ارتفاع های بالاتر اثر بسیار بیشتری بر اتمسفر دارند.

همه تلاش ها برای تغذیه موتور های جت با سوخت  های زیستی (Biofuel) بی نتیجه مانده یا به اهداف مورد نظر نرسیده است و بسیاری از فعالان این صنعت بر این باور هستند که راه موثر برای دستیابی به جت هایی با آلایندگی کم تر پیشرفت در تکنولوژی موتور های جت است و نه تغییر در نوع سوخت آن ها .

این باور در واقع موتور محرک رقابت شدیدی است که شرکت های طراح موتور های جت برای طراحی هواپیماهایی است که دارای موتور های سبک تر ، بی صدا تر و با بهره وری بالاتری از موتور های کنونی مورد استفاده در هواپیما باشند. طراحی جدید موتور های جت از یک جعبه دنده داخلی بهره می برد که سرعت پروانه موتور را کاهش می دهد. شرکت پرت و ویتنی (Pratt & Whitney) می گوید که این موتور های جت جدید می توانند مصرف سوخت را تا میزان 20 درصد کاهش دهند .

شرکت CFM Int که شرکت رقیب پرت و ویتنی به شمار می رود اما خبر از طراحی موتور جت پیشرفته ای را داده است که به همان میزان صرفه جویی در مصرف را ایجاد کرده و در آن خبری از تکنولوژی های عجیب و نا آزموده ای چون جعبه دنده برای موتور جت نیست .البته هر دو موتور قرار است در دو نوع متفاوت از هواپیمای ایرباس 320 به نام A320neo به کار گرفته شوند .

در ساختنی بخوانید :  ساخت باریک ترین لامپ جهان با استفاده از گرافن

جعبه دنده برای موتور جت

موتور های جت توربو فن از یک پروانه با قطر بزرگ بهره می برند که هوا را به داخل موتور می کشد و در آنجا پس از ترکیب شدن هوا با سوخت و احتراق ، گاز پر فشار و داغ را از دهانه خروجی موتور به بیرون می راند. این فناوری از دهه 60 میلادی فناوری اکثر هواپیما های جت مسافربری و تجاری است.

پرت و ویتنی به تنهایی در طی 20 سال مبلغی در حدود یک میلیارد دلار را صرف توسعه و تحقیق برای موتور های جت جدید تر کرده است . موتور هایی که حالا از پروانه هایی بزرگ تر (قطر حدود 81 اینچ روی ایرباس A320neo) بهره برده  و یک جعبه دنده ویژه سرعت این پروانه را نسبت به توربین داخلی موتور که پروانه ها را به حرکت در می آورد به شدت کم تر کرده است.

همین کار باعث شده است که این موتور ها از موتور های جت معمولی کم مصرف تر باشند. البته وقتی از اضافه کردن یک سیستم گیرباکس روی یک موتور جت حرف می زنیم به این معناست که موتور سنگین تر شده و نیروی کشش آیرودینامیک روی آن نیز بیشتر می شود.

موتور های جت سبک تر

گروه CFM اما می گوید که می تواند به اکثر مزیت های موتور ویتنی دست پیدا کند بدون این که ساختار کلی موتور را تغییر زیادی بدهد. یعنی در موتور های CFM خبری از جعبه دنده و در نتیجه وزن و کشش اضافی نیست . موتور های نسل نو این شرکت برای رسیدن به بهره وری بالاتر در مصرف انرژی از مواد کامپوزیتی سبک وزنی مانند فیبر کربن در تیغه پروانه ها استفاده می کنند.

در ساختنی بخوانید :  خبر علمی : معمای سوپرنوا با کمک هابل حل شد

این شرکت ادعا می کند با همین تغییر توانسته است به میزان موتور های جت جدید ویتنی در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

تحلیل گر صنعت هوایی ، ریچارد ابولافیا (Richard Aboulafia) قائم مقام گروه تحلیلگر تیل (Teal Group) می گوید :

این دستاورد نشان دهنده بهینه سازی موتور های توربو معمول در بالاترین حد ممکن است .

او معتقد است مسیر دو شرکت رهبر در تولید موتور جت های تجاری در دنیا با هم بسیار متفاوت شده است . او می گوید :

معمولا طراحی های مختلف از یک نوع موتور دو طعم متقاوت از یک بستنی وانیلی از آب در می آیند … این بزرگ ترین تغییری است که در فلسفه طراحی این دو شرکت تا به امروز مشاهده شده است .

تا کنون سفارش تولید موتور های جت برای ایرباس A320neo بین هر دو شرکت رقیب تقسیم شده است . بیش از 7000 پیش سفارش برای موتور های جدید شرکت پرت ویتنی به ثبت رسیده است . یک رکورد بسیار خوب آن هم در زمانی که قیمت سوخت موتور های جت این روز ها یکی از پایین ترین قیمت ها را در سالیان اخیر تجربه می کند! با این حال ، خطوط هوایی قطر ، یکی از بزرگ ترین مشتریان A320neo ، به دلیل آنچه نگرانی هایی در مورد مسائل تهویه موتور های جت گیرباکس دار می خواند از تحویل گرفتن ایرباس های مجهز به این نوع موتور سر باز زده است .

برای توسعه و طراحی موتور های جت با بهره وری بالاتر و آلایندگی کم تر، باید میلیارد ها دلار سرمایه گذاری انجام داد. حالا سازمان هایی مانند ناسا و شرکت های بزرگ تولید کننده موتور های جت می گویند که در حال انجام این کار هستند
برای توسعه و طراحی موتور های جت با بهره وری بالاتر و آلایندگی کم تر، باید میلیارد ها دلار سرمایه گذاری انجام داد. حالا سازمان هایی مانند ناسا و شرکت های بزرگ تولید کننده موتور های جت می گویند که در حال انجام این کار هستند

هواپیما سازی ایرباس (Airbus) می گوید که این موضوعات تا نیمه امسال حل شده و تحویل هواپیما ها های A320neo به خطوط هوایی قطر از سر گرفته خواهد شد .

در ساختنی بخوانید :  با این تکنیک آشپزی کالری برنج را 60 درصد کاهش دهید!

جدای از این که چه کسی قرار است مسابقه بر سر موتور های جت نسل جدید را ببرد ، طراحی های آزمایشی روی موتور های جت جدید که احتمالا تا میانه این قرن وارد بازار می شوند نشان از پیشرفت های حیرت آور در مصرف، مقدار آلودگی و تولید صدای این موتور های جت برای هواپیما های آینده دارد.

ماه پیش بود که چالز بولدن (Charles Bolden) سرپرست آژانس فضایی ناسا اعلام کرد که برنامه ای برای توسعه فناوری های پیشرفته هوانوردی در این موئسسه کلید خورده است که می تواند آلودگی کربن دی اکسید را تا بیش از نصف کاهش دهد. این آژانس دولتی ایالات متحده از تحقیقات برای توسعه چندین نوع هواپیمای جدید  حمایت خواهد کرد.

یکی از این پروژه ها D8 نام دارد ، یک جت تجاری غول پیکر کاملا جدید که با همکاری شرکت پرت و ویتنی ، انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) و شرکت دانش های پرواز اورورا (Aurora Flight Sciences) طراحی و ساخته خواهد شد.

شرکت هایی که در این پروژه شرکت دارند می گویند که D8 می تواند با مصرف 70 درصد سوخت کم تر نسبت به هواپیما های فعلی شما را به مقصدتان برساند !

منبع

خلاصه مطلب
نسل جدیدی از موتور های جت در راهند
عنوان مطلب
نسل جدیدی از موتور های جت در راهند
توضیح کوتاه
در عصری که همه چیز به سوی نو شدن می رود ،فناوری موتور های جت هنوز در دهه شصت میلادی باقی مانده است. البته باید گفت به مسابقه شروع شده است
نویسنده
ساختنی
ساختنی

بیشتر بخوانید:

با 5 دلیل عمده سقوط هواپیما ها آشنا شوید... با انتشار خبر هر سانحه هوایی، مثل حادثه اخیر سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینای مصر که جان 224 نفر را گرفت، موضوعاتی مثل امنیت هواپیما و تهدید تروریستی...
طراحی یک هواپیما که مانند هلیکوپتر بلند می شود و فرود می آید... این پرنده است؟ یا هواپیما؟ یا هلیکوپر؟ یا هر دو؟! طرح هواپیما ، TriFan 600   در این مرحله هیچ کدام. این تنها یک ایده است. اما قرار است ...
چرا پنجره هواپیما ها یک سوراخ کوچک دارد؟... از پنجره هواپیما به بیرون نگاه می کنید، یک عالمه وقت برای تلف کردن دارید، کل دنیا زیر پایتان قرار دارد و یک سری سوال فلسفی هم ذهنتان را مشغول کرده: ما...
چرا پرواز هواپیمایی ایرآسیا ناپدید شده است؟... روز یکشنبه خبر یک اتفاق ناراحت کننده – و در عین حال آشنا – در سرتاسر جهان پیچید. صبح روز یکشنبه پرواز QZ8501 ایرآسیا – یک هواپیای ایرباس A320-200 که ا...
رونمایی از سیستم کنترل زمینی هلوگرافیک جدید پهپاد های چینی... کمپانی AVIC ، بزرگترین تولید کننده صنایع هوافضای چین یک راه جدید برای بهبود فناوری پهپادها پیدا کرده است. این راه جدید که تا حدی الهام گرفته از فیلم ه...

درباره مهرداد جمالی

مهرداد جمالی
مهرداد جمالی ، متولد 1367 ، دانش آموخته رشته لیسانس مهندسی مخابرات دانشگاه ملی زنجان و دانشجوی ارشد مدیریت صنعتی است. وی بنیان گذار اصلی پروژه ساختنی و یکی از مدیران ارشد وبسایت است.

پیشنهاد می کنیم

پنجره هواپیما سه لایه دارد. این سوراخ ها هم در لایه میانی و برای کمک به تنظیم فشار در هواپیما به کار می روند.

چرا پنجره هواپیما ها یک سوراخ کوچک دارد؟

از پنجره هواپیما به بیرون نگاه می کنید، یک عالمه وقت برای تلف کردن دارید، …

پاسخ دهید