خانه / چگونه بسازیم / برای زندگی / آموزش ساخت : توربین تسلا بسازید

آموزش ساخت : توربین تسلا بسازید

در این ساختنی طرز ساخت یک توربین تسلا قطعات بازیافتی و چند قطعه جدید را می‌خوانید. این توربین می‌تواند به سرعت‌های بالا برسد و سرعت چرخش آن 15 تا 20 هزار در دقیقه است و حداکثر آن به 30 تا 35 هزار هم می‌رسد. این توربین با فشار 40 پوند بر اینچ مربع کار می‌کند اما میتواند فشارهای تا 100 پوند را هم تحمل کند.

اگر می‌خواهید توربین تسلای سالمتر و پاک تری داشته باشید، می‌توانید از بخار برای راه انداختن توربین استفاده کنید یا با استفاده از آب توربین تسلا را مثل یک نیروگاه برق آبی کار بیاندازید. همانطور که می‌بینید این توربین تسلا یک توربین همه کاره قدرتمند است.

ساخت توربین تسلا معمولاً دشوار است و نیاز به وسایل پیچیده و زیادی دارد. ما در این ساختنی هم روش ساخت را ساده کرده ایم و هم از وسایل بسیار ساده و گاهاً دورریختنی استفاده کرده ایم. همچنین به ظاهر توربین هم اهمیت زیادی داده ایم تا ظاهر زمخت و آشفته ای نداشته باشید. بهتر است قبل از شروع ساخت توربین تسلا کل آموزش را یکبار بخوانید تا در حین ساخت به مشکل برنخورید.

اگر به این توربین یک ژنراتور اضافه می‌کنید، می‌توانید از آن برای راه انداختن قطعات الکتریکی خودرو استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک دیگ بخار بسازید و آن را با استفاده از این توربین و یک دستگاه r/c روشن کنید. بهتر است کمی‌سرعت توربین را پایین بیاورید تا گشتاور آن بیشتر و دور در دقیقه آن کمتر شود. این توربین تسلا را با بیشتر از 70 پوند بر اینچ مربع روشن نکنید و با این فشار بالا هم نباید مدت زمان طولانی توربین را روشن نگذارید. با سرعت 40 پوند بر اینچ، توربین با سرعت 15 هزار دور در دقیقه می‌چرخد که این میزان میتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. می‌توانید به تدریج این میزان را اضافه کنید اما نباید افراط کنید.

وسایل موردنیاز برای ساخت توربین تسلا

وسایل موردنیاز

  • 10 عدد دیسک سخت (در واقع 9 دیسک نیاز دارید اما بهتر است یک دیسک اضافی هم داشته باشید)
  • 8 عدد پیچ (بهتر است پیچ‌ها 6/5 باشد)
  • 8 عدد مهره (بهتر است پیچ‌ها 6/5 باشد)
  • 16 عدد واشر با یک سوراخ 16/5 روی آنها
  • لوله pvc 10 سانتیمتری (طول نهایی آن 5.5 سانتیمتر خواهد بود)دو تکه پلکسی گلاس با ابعاد 17 در 17
  • یک تکه آلومینیوم با قطر 1 تا 2.5 سانتیمتر و طول 15 تا 17 سانتیمترپ
  • 2 عدد یاتاقان توپی با قطر داخلی 6 میلیمتر و قطر خارجی 15 میلیمتر (لازم نیست دقیقاً از همین اندازه‌ها استفاده کنید اما هر چه کوچکتر باشند سرعت بیشتری را تحمل می‌کنند)
  • 30 سانتیمتر تیوب پلاستیکی (که بهتر از شفاف باشد)
  • چسب دوقلو (یا هر نوع چسب قوی دیگر)
  • درزگیر سیلیکونی

ابزار موردنیاز

  • چاقوی حکاکی
  • عینک ایمنی
  • ماشین تراش به همراه دستگاه مرغک
  • میکرومتر و خط کش دقیق (حتماً باید از ابزار اندازه گیری دقیق استفاده کنید)
  • دریل و مته در اندازه‌های مختلف
  • اسپری رنگ

گام اول : پایه را بسازید

اگر کمی‌تجربه کار با دستگاه داشته باشید، این مرحله برایتان بسیار ساده خواهد بود. طراحی پایه توربین تسلا را می‌توانید از فایل ضمیمه این پست دریافت کنید. برای ساخت پایه از ورق آلومینیومی‌و دستگاه تراش استفاده کنید. آلومینیوم را بین گیره و دستگاه مرغک قرار دهید.

برای برش زدن باید دقیقاً از طرح پیروی کنید. دو سر این پایه باید با یاتاقان‌ها همخوانی داشته باشد بنابراین روی قطر داخلی آنها کار کنید. دقت کنید که دیاگرام با مقیاس مناسب کشیده نشده است.

گام دوم : حلقه ایست را بسازید

اندازه این حلقه درست به اندازه بخش بزرگتر پایه است. کاری که باید بکنید این است که مطمن شوید همه دیسک‌های سخت روی پایه قرار می‌گیرند. در این مرحله هم می‌توانید دیاگرام مکانیکی را دریافت کنید تا درک بهتری از نحوه ساخت داشته باشید.

برای ساخت حلقه ایست باید یک سوراخ برای پیچ 32-8 ایجاد کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که پیچ بیرون نخواهد آمد. دقت کنید که دیاگرام با مقیاس مناسب کشیده نشده است.

گام سوم : دیسک‌های سخت را سوراخ کنید

با کمک فایل ضمیمه پست سوراخ‌ها را سرجایشان ایجاد کنید
با کمک فایل ضمیمه پست سوراخ‌ها را سرجایشان ایجاد کنید

دریل کردن این سوراخ‌ها بسیار ساده است و تنها به یک دریل فشاری نیاز دارید. باید 8 سوراخ 25 میلیمتری در مرکز دیسک‌های سخت ایجاد کنید. این سوراخ‌ها باید با زاویه 45 درجه از هم جدا شده باشند. می‌توانید جای این سوراخ‌ها را با نقاله روی یک کاغذ بکشید و قبل از اینکه سوراخ‌ها را ایجاد کنید

دقیق بودن محل آنها را با این الگو چک کنید. اگر سوراخ‌های دیسک‌ها کاملاً روی هم قرار نگرفت اشکالی ندارد اما دقت کنید که اندازه سوراخ‌ها خیلی دقیق است. برای ایجاد این سوراخ‌ها باید از درک فلزی مخروطی استفاده کنید تا دیسک‌ها در حین سوراخ زدن از زیر دست تان در نروند.

گام چهارم : پیکسی گلاس را سوراخ کنید

سوراخ‌هایی که روی پیکسی گلاس ایجاد می‌کنید برمبنای پیچ‌ها، یاتاقان‌ها و هشت سوراخی که در مرحله قبل زدید، هستند. بعد از ایجاد این سوراخ‌ها باید یک سوراخ در مرکز ورق پیکسی گلاس ایجاد کنید؛ اندازه این سوراخ باید به اندازه یاتاقان تان باشد که سوراخ ما 1.5 سانتیمتر است. روی یکی از پیکسی گلاس‌ها چند سوراخ دور سوراخ مرکزی ایجاد کنید تا ورودی‌ها اگزوز ساخته شوند. هرچه سوراخ بزرگتر باشد، تعداد اسب بخار دور در دقیقه توربین بیشتر می‌شود و هرچه سوراخ‌ها کوچکتر باشند گشتاور دو در دقیقه کمتر خواهد بود.

چهار سوراخ 9.5 میلیمتری اطراف سوراخ مرکزی ایجاد کنید و یک سوراخ 25 میلیمتری دورتر از سوراخ مرکزی ایجاد کنید. می‌توانید از الگوی کاغذی که در قسمت قبل ساخته اید برای پیدا کردن محل سوراخ‌ها استفاده کنید. اگر از پیچ‌های 16/5 استفاده می‌کنید باید سوراخ‌های پیچ‌ها را با مته 9.5 میلیمتری بزنید. این سوراخ‌ها 6 سانتیمتر با با سوراخ مرکزی فاصله دارند.

دقت کنید که برای هشت سوراخ دور این صفحه هم زاویه 45 درجه را درنظر داشته باشید.

گام پنجم : لوله‌ها را ببرید و ورودی هوا را دریل کنید

لوله pvc را به اندازه 5.5 سانتیمتر ببرید و یک سوراخ به اندازه تیوب پلاستیکی روی لوله ایجاد کنید. این سوراخ را کمی‌کج کنید تا سورخ کمی‌زاویه داشته باشد و به محض ورود هوا داخل لوله حرکت کند. وقتی سوراخ را بریدید، هموار بودن سوراخ و محل‌های برش را بررسی کنید و اگر لازم بود از دستگاه تراش استفاده کنید.

حالا با سنباده 600 دانه دو سر لوله را صاف کنید تا وقتی به اپوکسی گلاس می‌چسبد، هیچ هوایی راه فرار نداشته باشد. می‌توانید به جاری سنباده زدن از درزگیر سیلیکونی استفاده کنید تا هوا به بیرون درز نکند. البته استفاده از سنباده باعث می‌شود ظاهر کارتان بهتر شود.

گام ششم : یاتاقان‌ها را داخل پایه قرار دهید

وقتی یاتاقان‌ها را داخل پایه قرار می‌دهید، داخل یاتاقان را با چسب دوقلو بپوشانید تا بعد از مونتاژ شدن از جایشان حرکت نکنند. فقط چسب را باید در حین مونتاژ اضافه کنید تا همه چیز درست سرجایش قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که میله با سرعت 15 هزار دور در دقیقه می‌چرخد و اگر یاتاقان از آن جدا شود، عواقب بسیار بدی دارد.

لازم نیست یاتاقان در پوزیشن تعیین شده ای قرار بگیرد اما وقتی این کار را انجام می‌دهید حواستان باشد که درست بالای بزرگترین قسمت پایه قرار بگیرد. محل قرارگیری یاتاقان‌ها را طوری تنظیم کنید که کمی‌فضا داشته باشند و برای اینکار بهتر است ابتدا مونتاژ را خشک انجام دهید و وقتی همه چیز درست بود، چسب را اضافه کنید. دقت کنید که یاتاقان‌ها با ورقه‌های پلکسی گلاس تراز باشند و درست وسط پلکسی گلاس قرار بگیرند؛ نه خیلی دور باشند و نه خیلی نزدیک.

گام هفتم : توربین تسلا را مونتاژ کنید

اول دیسک سختی که سوراخ نکرده اید را روی پایه قرار دهید. سپس یک لایه اسپیسر قرار دهید و یکی از دیسک‌های سخت سوراخ دار را روی پایه قرار دهید. همین طور قرار دادن دیسک و اسپیسر را به همین ترتیب ادامه دهید. دقت کنید که آخرین قطعه اسپیسر خواهد بود. ابتدا مونتاژ را انجام دهید و سپس چند قطره چسب بین دیسک‌ها و اسپیسرها بریزید تا دور میله نچرخند. وقتی چسب‌ها خشک شد، حلقه ایست را اضافه کنید و پیچ آن را سفت کنید. وقتی این قسمت کار را تمام کردید، بقیه قطعات را هم اضافه کنید. در تصویر سوم گالری می‌توانید دیسک‌های سخت کامل شده را ببینید.

بعد از اینکه کارتان با دیسک‌ها تمام شد، یک ورقه از پلکسی گلاس را بدون ورودی‌های اگزوز را بردارید و پیچ‌ها را داخل سوراخ‌ها قرار دهید. حالا این ورقه را برگردانید تا سر پیچ‌ها روی سطح میز کارتان قرار بگیرد. حالا لوله pvc را بین پیچ‌هایی که ابتدای این مرحله مونتاژ کردید، قرار دهید. حالا پلکسی گلاس دیگر (که ورودی اگزوز دارد) را بردارید و روی هشت پیچی که رو به هوا هستند، قرار دهید. حالا هشت واشر بردارید و به پیچ‌ها ببندید. حالا مهره‌ها را هم به پیچ‌ها ببندید. توربین تسلا کم کم دارد شکل می‌گیرد. وقتی مهره‌ها را سفت کردید (حواستان باشد یاتاقان‌ها را درست سرجایشان بگذارید و قبل از سفت کردن مهره‌ها لوله pvc را دور دیسک‌ها قرار دهید) تیوب‌ها را در سوراخ‌ها فرو کنید و دور تیوب را کاملاً با درزگیر سیلیکونی بپوشانید. درزگیر سیلیکونی را آنقدر استفاده کنید تا مطمن شوید هوا وارد توربین نشود. حالا شیر هوایی را که به سر دیگر تیوب پلاستیکی وصل کرده اید، را سفت کنید. صبر کنید تا چسب‌ها کاملاً خشک شود تا بتوانید از توربین تسلا استفاده کنید.

گام هشتم : پیشنهادهایی برای بهتر شدن توربین تسلا

در مرحله قبل توربین تسلا آماده استفاده شده است اما در این مرحله می‌خواهیم ظاهر و کارایی توربین را بهبود ببخشیم.

بهتر است بجای مهره‌های معمولی از مهره‌های قفل دار استفاده کنید. با استفاده از این مهره‌ها قطعات مختلف توربین تسلا مدت بیشتری دوام می‌آورد و امکان شل شدن اتصالات بسیار کمتر می‌شود. کار دیگری که تاثیر زیادی در ظاهر توربین دارد، پولیش کردن لبه‌های پلکسی گلاس است.

قبلاً هم گفتیم که می‌توانید یک دیگ بخار برای توربین تسلا بسازید. البته ساخت دیگ بخار را نمی‌توان در اینجا توضیح داد و یک ساختنی جداگانه می‌طلبد اما افزودن آن می‌تواند تاثیر زیادی روی کارایی توربین تسلا داشته باشد. می‌توانید یک پمپ تسلا هم بسازید؛ با این پمپ، هوا یا آب از ورودی اگزوز وارد می‌شود و ازجایی که ورودی هوا و تیوب پلاستیکی خارج می‌شود. همچنین می‌توانید با کمک یک ژنراتور D.C چند لامپ LED به توربین اضافه کنید تا توربین در کنار دستگاه اصلی ظاهر بهتری داشته باشد.

آخرین پیشنهاد ما این است که یک سوپاپ توپی هم به توربین تسلا اضافه کنید تا اگر مشکلی در کار توربین پیش آمد، سریع آن را متوقف کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از این سوپاپ سرعت توربین تسلا را تنظیم کنید.

باز هم تکرار می‌کنیم که موارد فوق همگی نوعی افزونه محسوب می‌شوند و توربین تسلا بدون آنها هم درست کار می‌کند. این ساختنی‌های جداگانه باعث بهبود کارایی توربین می‌شوند و در واقع نوعی ارتقای مدل محسوب می‌شوند.

گام نهم : لوله مسی بجای تیوب پلاستیکی

این مرحله هم صرفاً برای کارایی بهتر توربین تسلا ضروری است و بدون انجام اینکار هم توربین کار میکند اما تعویض تیوب پلاستیکی با لوله مسی باعث افزایش دوام و بهتر شدن ظاهر توربین می‌شوند.

وسایل موردنیاز

  • لوله مسی با قطر یک سانتیمتر و طول 22 سانتیمتر
  • کاتر لوله
  • لوله اتصال مسی 45 درجه
  • لوله اتصال مسی 90 درجه
  • شیر هوا
  • متصل کننده شیاردار (متناسب با اندازه شیر هوا)
  • مشعل
  • هویه
  • خمیر لحیم
  • پولیش آلومینیوم (برای پولیش زدن لوله – اختیاری)
  • نوار تفلون
  • سیلیکون
  • بست‌های لوله مسی یک سانتیمتری

ابتدا پنج سانتیمتر از تیوب پلاستیکی روی توربین تسلا را ببرید. چون این تیوب قبلاً به سازه وصل شده است نیاز به ایجا سوراخ جدید نداریم و کل توربین را باز کنیم. حالا لوله مسی را به سه قسمت 12، 7.5 و 1 سانتیمتری تقسیم کنید. کمی‌نوار تفلون دور شیر هوا بپیچید و آن را داخل متصل کننده شیاردار قرار دهید. حالا لوله مسی 12 سانتیمتری را بردارید و داخل آن خمیر لحیم بریزید و آن را از سر دیگر شیر هوا رد کنید. حالا با استفاده از مشعل این دو قطعه را بهم لحیم کنید.

لوله مسی 7.5 سانتیمتری را بردارید و آن را با همین روش به لوله اتصال 45 درجه لحیم کنید. لوله مسی 1 سانتیمتری را به سر دیگر این لوله اتصال 45 درجه ای لحیم کنید (سر تیوب پلاستیکی به این قسمت وصل می‌شود؛ این دو قطعه خوب بهم نمی‌چسبند و به همین خاطر باید هر قدر می‌توانید از درزگیر استفاده کنید). به سر دیگر لوله یک سانتی هم لوله اتصال 90 درجه ای را لحیم کنید.

لوله مسی 12 سانتیمتری و شیر هوای متصل به آن را به بقیه لوله‌ها لحیم کنید. حالا همه قطعه‌های مسی به هم وصل شده اند. می‌توانید لوله‌ها را پولیش کنید اما اینکار ضرورتی ندارد.

با استفاده از خمیر پولیش تان همه قسمت‌های سازه مسی را پولیش کنید. می‌توانید از پولیش‌های براق کننده هم استفاده کنید.

حالا باید سازه مسی را به تیوب پلاستیکی توربین تسلا وصل کنید و دوباره اتصالاتی که شکسته است را با درزگیر سیلیکونی بپوشانید. کمی‌سیلیکون هم داخل لوله مسی که زاویه 45 درجه دارد، بریزید تا همه درزها پوشانده شوند. یک شب صبر کنید تا درزگیرها خشک شوند. اگر عجله دارید توربین تسلا را امتحان کنید، می‌توانید از سریع کننده‌ها هم استفاده کنید.

توربین تسلا آماده است

توربین تسلا یکی از سالم ترین توربین‌هاست
توربین تسلا یکی از سالم ترین توربین‌هاست

حالا صاحب توربین تسلا هستید که یکی از سالم ترین توربین‌های دنیاست. با استفاده از این توربین می‌توانید برق سالم و بدون آلودگی و هزینه تولید کنید.

منبع

خلاصه مطلب
آموزش ساخت : توربین تسلا بسازید
عنوان مطلب
آموزش ساخت : توربین تسلا بسازید
توضیح کوتاه
در این پست ساختنی طرز ساخت توربین تسلا را می‌خوانید.
نویسنده

درباره عاطفه اسدزاده

عاطفه اسدزاده
عاطفه اسدزاده،یکی از نویسندگان وبسایت ساختنی است.

یک دیدگاه

  1. سلام سایتتون عالیه بابت این همه زحمتی که برای این سایت میکشید خیلی ممنونم
    میشه لطفا محاسبات بدست اوردن قدرت (اسب بخار) و گشتاور و دور بر دقیقه توربین تسلا رو برام ایمیل کنید؟ هرجا گشتم یه مطلب گنگ پیدا کردم گیج شدم تو محاسبه قدرتش. با تشکر

پاسخ دهید